„Mocarne Dziewczyny” to całoroczna inicjatywa skierowana do uczennic Szkoły Podstawowej nr 20 w Jastrzębiu-Zdroju – od klasy I aż do VIII. Celem projektu jest wspieranie, edukowanie, podnoszenie kompetencji społecznych i wyrównywanie szans uczestniczek. Naszym priorytetem jest poszerzanie ich horyzontów, budowanie samooceny i przesuwanie barier.
WSZYSTKIE ZAJĘCIA SĄ BEZPŁATNE.
Czym są MOCarne Dziewczyny?
To przestrzeń dla dziewczyn, które chcą odkrywać siebie, rozwijać talenty i budować pewność siebie. To warsztaty z dobrostanu psychicznego, rękodzieła. Pomysł by coś zmienić w swoim życiu, spotykać się z przyjaciółmi, uczyć nowych rzeczy, rozwijać kreatywność i poczucie wartości.
Możesz być częścią tej zmiany! Jako uczestniczka z SP 20 i jako trenerka. Pomagamy w wolontariacie!!
📩 Dołącz do nas już dziś — daj się poznać, zainspiruj, wspieraj. Jedna godzina. Wielka zmiana. Zajęcia odbywają się SP 20 w Jastrzębiu - Zdroju
👉 Napisz na mocarnedziewczyny@gmail.com
W 2025 roku szkolny projekt „Mocarne Dziewczyny” przerodził się w wyjątkową lokalną inicjatywę społeczną. To inspirujące przedsięwzięcie zostało skierowane do mieszkanek Jastrzębia-Zdroju oraz pobliskich miejscowości. Jego celem było wspieranie kobiet w kryzysie, pomoc w rozwoju oraz wskazanie różnych form kreatywnego spędzania wolnego czasu w zgodzie z naturą.
Projekt zachęcał mieszkanki w wieku od 10 do 100 lat do udziału w bezpłatnych warsztatach z elementami terapii. Zaplanowano osiem inspirujących warsztatów, które łączyły wiedzę z zakresu terapii i rozwoju osobistego.
Inicjatywa była finansowana przez Unię Europejską w ramach projektu „Pod skrzydłami Jastrzębia” – Wzmocnienie procesu transformacji przez działania na rzecz mieszkańców Jastrzębia-Zdroju i okolicznych gmin OSI. Organizatorem było Stowarzyszenie EBI. Natomiast inicjatorem wniosku i koordynatorem przedsięwzięcia była nauczycielka SP 20, pani Monika Makos-Gałan.
W edycji 2024/2025 mogła wziąć udział każda dziewczynka – bez ograniczeń wiekowych i liczby miejsc. Celem edycji było wspieranie rozwoju psychicznego, emocjonalnego i kreatywnego uczestniczek. Dziewczynki przez cały rok szkolny uczestniczyły w różnorodnych zajęciach rozwijających zdolności, uczących koncentracji oraz dbania o własny dobrostan psychiczny.
W drugiej części roku szkolnego, w ramach szerszej inicjatywy miejskiej „Mocarna – wsparcie w zgodzie z naturą”, uczennice mogły także wziąć udział w specjalnie przygotowanej bazie warsztatów. Przez cały okres trwania edycji zostało zrealizowanych 30 warsztatów
„NeuroDziewczyny” to druga edycja projektu „MOCarne Dziewczyny”, skierowana do dziewcząt z neuroróżnorodnością. Celem inicjatywy było wsparcie uczestniczek z różnorodnymi profilami neurorozwojowymi, takimi jak spektrum autyzmu (ASD), ADHD, specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia ruchowe (w tym rozwojowe zaburzenia koordynacji), tiki oraz inne zaburzenia neurorozwojowe. Projekt obejmował również dziewczęta, które – mimo braku formalnej diagnozy – doświadczają różnic w funkcjonowaniu neurologicznym.
Edycja 2023/2024 rozpoczęła się w styczniu i trwała przez sześć miesięcy. W tym czasie zrealizowano 14 warsztatów rozwijających umiejętności uczestniczek i wspierających ich potencjał w bezpiecznym, zrozumiałym środowisku.
Pierwsza edycja programu „MOCarne Dziewczyny” została zrealizowana w roku szkolnym 2022/2023 w Szkole Podstawowej nr 20 w Jastrzębiu-Zdroju. Projekt, objęty honorowym patronatem Prezydent Miasta Anny Hetman oraz Jastrzębskiej Rady Kobiet, miał na celu wspieranie rozwoju utalentowanych dziewcząt poprzez indywidualne działania mentoringowe, warsztaty oraz współpracę z lokalnymi liderkami i instytucjami.
Dziesięć uczestniczek programu rozwijało swoje pasje w takich dziedzinach jak informatyka, sport, języki obce, sztuka, matematyka czy muzyka. Program wzmacniał ich pewność siebie, umożliwiał budowanie relacji z kobietami sukcesu oraz promował zaangażowanie społeczne. Uzupełnieniem działań był międzynarodowy projekt eTwinning „Talented Girls”, realizowany z partnerkami z Turcji, Jordanii, Włoch i Portugalii.
Autor i koordynator projektu: Monika Makos-Gałan
Koordynator projektu 2024/2025: Amelia Gałan
Email: mocarnedziewczyny@gmail.com